Dania mączne są lubiane przez większość dzieci i dorosłych. Często uznaje się je za tuczące, lecz bez trudu można przyrządzić je w zdrowszej wersji. Fit dania makaronowe, pierogi, czy domowe wypieki zapewnią sytość całej rodzinie i jednocześnie zapewnią jej doskonałe zdrowie. Jak przyrządzić dania mączne ze zdrowej mąki i z wartościowymi dodatkami?

Pyszne danie z mąki pełnoziarnistej

Wśród ulubionych dań mącznych Polaków zwykle wymienia się makarony, pierogi i kluski. Są to potrawy sycące i kaloryczne, jednak jeśli makaron gotujemy w odpowiedni sposób, a pierogi lepimy z mąki pełnoziarnistej, możemy być pewni, że nie jemy jedynie pustych kalorii.

Makaron tagliatelle bez trudu zagnieciemy samodzielnie – do tego celu potrzebna jest mąka pełnoziarnista z dodatkiem wody i szczypty soli. Podobnie jest z pierogami, które można wypełnić chudym mięsem, kapustą kiszoną i grzybami lub twarogiem wymieszanym z ulubionymi owocami. Kluski można natomiast przyrządzić bez tłustych i wysokokalorycznych dodatków. Dobrym przykładem są leniwe, które bez trudu zagniecie się z twarogu i otrębów. Do przeciśniętego przez praskę sera białego dodaje się otręby pszenne lub otręby owsiane, a następnie kroi się ciasto tak samo jak kopytka. 

Z mąki pełnoziarnistej zagniecie się znakomite ciasto kruche. Można upiec na jego bazie lekki i zdrowy jabłecznik z dodatkiem orzechów włoskich, a także ciasteczka. Jeśli chce się przyciemnić kruche ciasto, wystarczy, że użyje się kakao i Inki. Kawa zbożowa podbije smak ciastek i podkreśli ich kolor.

5 pomysłów na makaron w zdrowej wersji 

Makarony są doskonałym wyborem dla zabieganych osób. Jeli lubi się ryby, można przyrządzić tagliatelle z wędzonym łososiem Składniki dania znajdzie się nawet w dyskoncie – makaron doprawia się solą, pieprzem, odrobiną chudej śmietanki. Na wierzch można wysypać pestki dyni oraz zetrzeć odrobinę parmezanu.

Ugotowany makaron z poprzedniego dnia można wykorzystać do zapiekania. Zapiekanka makaronowa z pomidorkami koktajlowymi smakuje pycha. Do naczynia żaroodpornego wkładamy makaron, pomidorki, cukinię pokrojoną w kostkę i przeciśnięty przez praskę czosnek. Wszystko zalewa się sosem pomidorowym i zapieka przez 20-30 minut. 

W kilka minut przygotuje się też makaron z bazyliowym pesto, z dodatkiem kurczaka z grilla i zielonych warzyw oraz spaghetti z sosem ze świeżych pomidorów, mozzarellą i chudym mielonym mięsem z indyka. Takie dania będą nie tylko smaczne i pożywne, ale i bardzo zdrowe. Można jadać je nawet na co dzień bez żadnych wyrzutów sumienia!

 

Nie ma więcej wpisów