Błonnik jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Dowiedz się, dlaczego warto spożywać błonnik rozpuszczalny.

Spożywanie błonnika rozpuszczalnego w wodzie ma pozytywny wpływ na organizm, co wykazały badania, które zostały opublikowane na łamach American Journal of Physiology—Gastrointestinal and Liver Physiology.

Jaka jest rola błonnika?

Światowa Organizacja Zdrowia WHO zaleca spożywanie od 27 g do 40 g dziennie błonnika. Błonnik pełni niezwykle ważną rolę w naszym organizmie wpływając na trawienie i pracę układu pokarmowego. Błonnik możemy podzielić na dwa rodzaje ze względu na rozpuszczalność w wodzie: nierozpuszczalny (ligniny, większość hemiceluloz, celuloza) oraz rozpuszczalny (pektyny, algianiany, karageny, gumy, śluzy, część hemiceluloz).

Błonnik w diecie

Błonnikiem nazywa się substancje ścian komórkowych roślin, które nie są trawione i wchłaniane w układzie pokarmowym człowieka. Błonnik znajdziemy w takich produktach spożywczych jak: brokuł, jarmuż, brukselka, groch, buraki, jagody, maliny, porzeczki, chleb razowy, fasolka szparagowa.

Wpływ błonnika na organizm

Błonnik pokarmowy ma ogromny wpływ na działanie układu trawiennego. Dzięki błonnikowi ułatwione jest przesuwanie stolca w jelicie i regularne wypróżnianie. Błonnik stymuluje także produkcję kawasów żółciowych i zwiększa ich wydalanie z kałem. Tym samym dzięki odpowiedniej ilości błonnika unikniemy zaparć i stanów zapalnych jelita. W dłuższej perspektywie czasu zapobiegniemy także hemoroidom.

Badania nad błonnikiem rozpuszczalnym

Przeprowadzono wiele badań na temat żywienia, z których wyciągnięto naprawdę ciekawe wnioski. Okazało się, że myszy, które nie spożywały błonnika rozpuszczalnego były otyłe, miały krótsze jelita, a także cieńsze ich ściany — w porównaniu z innymi myszami karmionymi błonnikiem rozpuszczalnym. Co interesujące — już po dwóch dniach przeprowadzenia diety z inuliną u myszy występowały zmiany w budowie jelit.

Błonnik a mikroflora jelitowa

W naszym ciele żyje wiele mikroorganizmów. Uczestniczą one w wielu czynnościach pokarmowych, w tym: w trawieniu pokarmu, syntezowaniu witamin, czy walce z patogenami. Prawidłowa flora bakteryjna to zdrowie i dobra sylwetka, zła flora bakteryjna często związana jest z otyłością, cukrzycą typu drugiego, czy zapaleniem jelita grubego.

Badania przeprowadzone przez naukowców z Georgia University wykazały, że przyczyna otyłości nie leży tylko i wyłącznie w złym stylu życia, ale ma na nią wpływ zmieniona flora bakteryjna w jelitach.

Florę bakteryjną osłabia zażywanie antybiotyków, a także zmiany wynikające ze starzenia się. Im starsi jesteśmy, tym zmniejsza się kwasowość w żołądku i łatwiej o przedostanie się bakterii do przewodu pokarmowego.

Flora bakteryjna ma ogromny wpływ na strukturę jelit. Po dostarczeniu rozpuszczalnego błonnika następuje w niej produkcja krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, znanych ze swojego działania przeciwzapalnego.

Dieta bogata w błonnik rozpuszczalny zapewnia zdrowie jelit, co w rezultacie wpływa na dobry stan całego organizmu – na stronie dietetyk.guru  przeczytasz więcej na temat błonnika. Mówi się, że zdrowie zaczyna się w jelitach i jak najbardziej jest to prawda! Jelita mają wpływ na naszą cerę, odporność, a także samopoczucie. Już dziś zacznij o nie dbać, a szybko poczujesz różnicę!

Nie ma więcej wpisów