Wszechobecna i – utrzymująca się od kilku dobrych lat, moda na bycie fit spowodowała, że coraz częściej na siłowniach można spotkać coraz więcej pań, a nie, jak dotychczas, niemal samych mężczyzn. Oprócz regularnych ćwiczeń, warto zadbać również o zbilansowaną dietę, dzięki której efekty intensywnych treningów będą znacznie lepsze. Suplementacja odpowiednich składników odżywczych to podstawa diety każdego sportowca, który chce zachować zdrowie i cieszyć się wysokimi wynikami swojej pracy na siłowni.

Czym są aminokwasy BCAA?

BCAA to 3 rozgałęzione aminokwasy, których ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować: leucyna, izoleucyna oraz walina. Tajemniczo brzmiąca nazwa – BCAA – to skrót z języka angielskiego (Branched Chain Amino Acidsaminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach). Pełnią one bardzo ważną rolę w życiu sportowców, szczególnie tych, którzy intensywnie ćwiczą.

 

Jak działają aminokwasy BCAA dla kobiet?

Każdy z 3 aminokwasów wchodzących w skład BCAA (leucyna, izoleucyna oraz walina), występuje w produktach zawierających białko i pełni oddzielną rolę w organizmie, ale wszystkie razem składają się na szereg korzyści odczuwanych przez sportowców. Jedną z najważniejszych jest wpływ białka na rozwój masy mięśniowej, a konkretnie – na jej wzrost i utrzymanie.

Chcąc podsumować działanie wszystkich aminokwasów BCAA, należy wskazać na:

  • działanie antykataboliczne chroniące tkankę mięśniową przed zanikiem,
  • wspomaganie procesu budowy czystej masy mięśniowej przez białko,
  • zwiększenie efektywności treningów.

 

Jak i kiedy zażywać aminokwasy BCAA?

Dawkowanie aminokwasów BCAA dla kobiet zależy do kilku czynników. Do najważniejszych należą: budowa i masa ciała, dieta, rodzaj ćwiczeń oraz poziom wytrzymałości organizmu i jego przygotowanie do treningów. Zazwyczaj, jednorazowa porcja aminokwasów BCAA wynosi 5 g lub 10 g, ale dokładne dawkowanie, zawsze jest zawarte w opisie suplementów. Stosując się do wskazań producenta, można mieć pewność, że dawkowanie będzie optymalne, a więc bezpieczne i skuteczne.

Kiedy zażywać porcję aminokwasów? Dokładne informacje również są zawarte na opakowaniu suplementu wzbogaconego o te wartości odżywcze, ale przyjmuje się, że dzienne zapotrzebowanie na aminokwasy BCAA będzie pokryte po spożyciu 1-2 porcji:

  • w dni treningowe – porcję należy przyjąć ok. 20-30 minut przed treningiem. Dzięki temu aminokwasy będą miały czas na przedostanie się do krwioobiegu. Drugą dawkę należy spożyć tuż po zakończeniu ćwiczeń,
  • w dni bez treningów – pierwszą porcję należy spożyć rano, na czczo, natomiast drugą tuż przed snem.

 

Dla kogo aminokwasy BCAA?

Najważniejsza informacja jest taka, że aminokwasy BCAA są całkowicie bezpieczne i kobiety z powodzeniem mogą je zażywać. Leucyna, izoleucyna oraz walina to nic innego, jak składniki odżywcze, które są zawarte w pożywieniu. W suplementacji aminokwasów chodzi o zwiększenie ich poziomu ze względu na potrzeby organizmu osoby, która intensywnie trenuje. W związku z tym, uzupełnienie zbilansowanej diety o codzienną porcję aminokwasów BCAA to konieczność w przypadku osób, które ćwiczą sylwetkowo, ale też dla trenujących fitness, bieganie, kolarstwo czy ćwiczących na siłowni.

Mówiąc o aminokwasach BCAA dla kobiet, warto obalić mit, który jest przyczyną powszechnego przekonania , że w rezultacie zażywania tego rodzaju suplementów sylwetka stanie się „męska”.  Przeciwnie, zbilansowana dieta, wzbogacona o białko, w tym aminokwasy BCAA pomoże wyrzeźbić sylwetkę i zbuduję efektowną masę mięśniową, ale figura pozostanie kobieca.

 

Aminokwasy BCAA w proszku

Na sklepowych półkach można znaleźć aminokwasy BCAA w różnej postaci. Dużą popularnością cieszą się produkty instant – w proszku, z dodatkiem glutaminy, takie jak te: https://www.goonnutrition.pl/aminokwasy-BCAA. Różne warianty smakowe sprawiają, że codzienne zażywanie swojej porcji aminokwasów BCAA staje się nie tylko obowiązkiem sportowca, ale i przyjemnością.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Nie ma więcej wpisów