Wstajesz rano i pierwsze co czujesz to zmęczenie i brak sił na to by podnieść się z łóżka? Nie jesteś wyjątkiem. Intensywny tryb życia, nadmiar pracy, brak czasu na relaks są zmorą dzisiejszych czasów. Większość z nas, żeby się obudzić i zacząć dzień, pije mocną kawę lub sięga po napój energetyczny. Cukier i kofeina w nich zawarte pobudzają organizm i dają nam energię do działania. Jednak efekt ten jest chwilowy, a gdy pobudzenie minie często czujemy się jeszcze bardziej pozbawieni energii. Dlatego też zamiast walczyć ze zmęczeniem półśrodkami warto zastanowić się nad jego źródłem i zadbać o wyeliminowanie przyczyn.

Wyklucz podłoże chorobowe

Przewlekłe uczucie zmęczenia należy do niespecyficznych objawów towarzyszących różnym chorobom jak cukrzyca, choroby serca, anemia czy zaburzenia pracy tarczycy. Gdy codziennie czujesz zmęczenie koniecznie skonsultuj to ze swoim lekarzem. Zleci on odpowiednie badania krwi dzięki czemu wykluczysz  ewentualne problemy ze zdrowiem. Przewlekłe zmęczenie może być także skutkiem ubocznym przyjmowania niektórych lekarstw.

Zacznij  więcej się ruszać

Oczywiste jest, że czując zmęczenie nie myślimy o tym by iść pobiegać czy pojeździć na rowerze. Warto jednak zmusić się choćby do spaceru. Wiele badań wskazuje pozytywny wpływ aktywności fizycznej na ilość energii i samopoczucie. Nic dziwnego w trakcie ruchu dostarczamy do organizmu więcej tlenu, który pobudza nasze serce, mięśnie i mózg, a także metabolizm. Co więcej regularna aktywność fizyczna ułatwia zasypianie, jest więc szczególnie polecana osobom mającym problemy z zasypianiem.  

Jedz regularnie pełnowartościowe posiłki

Nawet w trakcie najbardziej zapracowanego dnia nie zapominaj o regularnych posiłkach. Organizm pozbawiony paliwa będzie osłabiony, co negatywnie odbije się na Twojej koncentracji i samopoczuciu. Pamiętaj też, żeby unikać przekąsek z dużą zawartością cukru. Oczywiście prościej i szybciej jest sięgnąć po baton, który możemy zjeść w kilka minut, niż zrobić sobie przerwę na pełnowymiarowy posiłek. Nie warto jednak chodzić na skróty. Takie szybkie przekąski odpowiadają za niezdrowe wahania poziomu glukozy we krwi. Po nagłym wzroście ilości cukru w naszym organizmie następuje gwałtowny spadek, spowodowany działaniem insuliny. W wyniku tego znów jesteśmy głodni i bez energii. Dlatego też w ciągu każdego dnia powinniśmy wygospodarować czas na zdrowe, regularne posiłki, które dostarczą węglowodanów, tłuszczy i białka, niezbędnych dla naszego funkcjonowania. W przypadku braku wiedzy na temat właściwego odżywiania warto skorzystać z konsultacji dietetycznej np. w DP MED. Dietetyk w oparciu o nasze codzienne zapotrzebowanie kaloryczne, upodobania, a także o to ile czasu jesteśmy w stanie poświęcić na przygotowanie posiłków ułoży indywidualny jadłospis. Profesjonalnie przygotowana dieta nie tylko umożliwia pozbycie się zbędnych kilogramów, ale również dostarcza wystarczającą ilość energii niezbędną do wykonywania codziennych aktywności, nie tylko fizycznych.

Zadbaj o zdrowy sen

To ile energii będziemy mieli w ciągu całego dnia zależy nie tylko od długości snu, ale przede wszystkim od jego jakości. Wielu z nas cierpi na problemy ze snem – budzimy się często w nocy, późno zasypiamy. W ten sposób organizm nie ma kiedy wypocząć, co odbija się na naszym samopoczuciu i jest przyczyną uczucia zmęczenia w ciągu dnia. Dla zdrowego, regenerującego snu bardzo ważny jest ustabilizowany zegar biologiczny. Dlatego warto ustalić godziny kiedy kładziemy się do łóżka i przestrzegać ich nie tylko w ciągu tygodnia pracy, ale również w weekendy i dni wolne. Należy też pamiętać, że gdy w dzień odczuwamy potrzebę drzemki nie możemy spać dłużej niż 30 minut. Zbyt długa drzemka zaburzy nasz zegar biologiczny i będziemy mieli problem z zaśnięciem w nocy.
  

Nie ma więcej wpisów